Om Hårda ord

Johan Hard_20140702_21Jag som driver Hårda ord är Johan Hård, och jag jobbar sedan 25 år tillbaka med kommunikation. Huvudsakligen med redaktionella uppdrag. Det skrivna ordet är mitt främsta verktyg. Men jag jobbar brett med allt från textproduktion, till projektledning, redaktörskap, konceptutveckling, kommunikationsplaner, rådgivning, utbildningar och workshops.

Ekonomutbildad i grunden, och genom åren påbyggt med bland annat projektledarutbildning, journalistik, ledarskap och affärsengelska.

Jag har erfarenhet från branscher som bank och finans, handel, industri, energi, it, ideell sektor med flera. Även miljö- och hållbarhetskommunikation. Skriver också gärna om båt- och friluftsliv.

Bland uppdragsgivare: Swedbank, Axfood, B&B Tools, Holmen, Pwc, Ica, Energimyndigheten, Logica, Swerea, Vasakronan, Umeå universitet, Ericsson…

Min filosofi

Förstå, förädla, förmedla. Jag är – och har alltid varit – noga med att sätta mig in i och förstå vad mina uppdragsgivare gör, vilken verksamhet det handlar om. Vilka är förutsättningarna? Hur ser verkligheten ut? Och inte minst viktigt – vem eller vilka är målgrupperna som uppdragsgivaren vill kommunicera med, och varför? Utan dessa insikter kan ingen kommunikation i världen förädla och förmedla något budskap.

Men när den läxan är gjord kan vi tillsammans välja de lämpligaste verktygen, uttrycken och kanalerna för att nå fram och få önskat resultat. Tidning på papper är bra ibland, digitala nyhetsbrev eller webbplats/hemsida andra gånger. Skriva kort eller långt? Liksom tonen i språket, tilltalet, bildvalet. Uppdraget avgör.
Och nejdå – varumärket till trots – jag skriver snälla saker också!